WikiPack

הנושאים הכי מבוקשים:
תורת הצבע פלטות (לוחות אופסט) היסטורית הדפוס מכונת דפוס
על פי סדר הא'-ב':

גידול נקודה Dot Gain

dotgainגידול נקודה היא תופעה של רשת ההדפסה אשר הנקודה גודלת מנקודת המקור בזמן ההכנה לדפוס, בזמן ביצוע הגראפי, לבין הגיליון המודפס. רוב הדפסים מתייחסים לגידול הנקודה כדבר רע ולא נחוץ. עדיין גידול נקודה הוא דבר בר מדידה, ניתן לחיזוי וניתן לשליטה בבקרת ההדפסה. בתיאוריה הנקודה ברשת ההדפסה, כאשר היא מוצגת בגראפיקה היא נקודה חדה, נקייה ומעוגלת. כאשר הנקוד המודפסת על גבי חומר הגלם ישנה התפשטות לצדדים. שבמצב אחד ההתפשטות חודרת לתוך חומר הגלם ומצד שני על גבי חומר הגלם.




השפעות וניהול גידול נקודה

לאחר מהפכת המחשוב בקדם הדפוס, אלו אשר סורקים את הגראפיקות ומנהלים את התמונה, מסוגלים גם לנהל את גידול הנקודה. הדפסים במכונות הדפוס, אינם יכולים לשלוט על גידול הנקודה באופן משמעותי לאחר קבלת לוחות ההדפסה עם גידול נקודה מובנה.

dot gain1

גידול הנקודה נגרם על ידי התפשטות הצבע מסביב לכל נקודה ברשת ההדפסה. הגורמים לכך:
• ספיגת הצבע לתוך הנייר (חומר הגלם).
• התפשטות הצבע על גבי הנייר.
• עיטור סביב הנקודה.
• הילה סביב הנקודה בכל שלבי החשיפה של פילם/לוח.
• רזולוציה גבוהה.
• אשליה אופטית.

כמובן שחומרי הגלם שונים מהווים תוספת לגידול הנקודה כגון: נייר סופגני או לא, חומרי גלם פולימרים שאינם סופגים בכלל, נייר מצופה ולא מצופה. חומרי גלם שאינם מצופים סופגים לעצמם יותר צבע ומראים גידול נקודה משמעותי יותר. בחומרי גלם מצופים, סוחטים למעשה החוצה את צורת הנקודה על ידי חץ ההדפסה. בגלל מצב זה יכול להיות שינוי בצמיגות ובדביקות הצבע ולכן הטאק (tack) של הצבע (אחד התכונות החשובות שלצבע הדפוס ומדידה שלו חשובה בהעברת הצבע בגלילי הדפוס עד להדפסתו על גבי חומר הגלם) משתנה או העובי של הצבע בזמן ההדפסה. יותר מלאות של צבע ועם טאק גבוה עלול להתנגד לאפקט הסחיטה כאשר צבעים בהירים יותר יראו גדילה משמעותית יותר. הצמיגות של הצבע, וכן הטאק, אינם נכללים בחישוב גידול הנקודה. לבד הגורמים הללו נקבעים על ידי סדר ההדפסה, סוג מכונת הדפוס ומקצועיות הדפס המפעיל. 
העיטור הוא מושג אשר מגיע בעיגולים קטנים נוספים סביב הנקודה ברשת של צבע המודפס, הצבע מתמעט בקצוות הנקודה לפני מחיקתו על ידי מערכת מי ההרטבה (דפוס אופסט). בעיות בדפוס או בהדפסה יכולות לגרום לגידול נקודה בנוסף לגידול הנקודה הקיים, כגון: מכונת דפוס לא מכוונת, נזילות למיניהם, שמיכת גומי (בלנקטים) לא מתאימים או בלויים, לחצים לא מכוונים.

גידול הנקודה יכול להביע אשליה אופטית. הגורם לגידול הנקודה מגיע משני אופנים מכאנית ופיזיקאלית. אך ישנו גם מרכיב האופטי במשוואה הזו. הזמנה של גידול נקודה אופטי יכול להיות בר מדידה ולהתייחס אליו כגורם בתוך גידול הנקודה בדפוס. גידול נקודה אופטי נוצר כאשר הריבועים או אלכסוני הריבועים הם קרובים בקרבה מסוימת אחד לשני.

dot gain2

ניתן להבחין, שרואים מן עיגולים אפורים בין הרבועים, כאשר הם בעצם אינם קיימים. אך צריך לקחת תופעה או אשליה זו בחשבון. נוסחת ה- Murray Davies היא נוסחא המחשבת את גידול הנקודה, שרו מכשירי הצפיפות (דנסיטומטרים) המתרגמים צפיפות לערכים מספריים מחושבים לפי נוסחא זו. מוכלים הפקטור של גידול נקודה אופטי. כאשר קוראים את הצפיפות ממד הצפיפות. הגידול האופטי מוכל באתה קריאה.

משוואת החישוב:

Dt – צפיפות הנקודה (דנסיטי של הטון)
Ds – צפיפות השטח (דנסיטי של הסוליד).

1-10-(Dt)/1-10-(Ds) = גידול הנקודה האופטי (Apparent Dot Area).

גידול הנקודה נהיית משמעותית יותר ככל שרשת ההדפסה תהיה גבוהה יותר וצפופה יותר. לעיתים זה אחד הגורמים להעריך עד איזה גבול ניתן להעלות את רזולוציות רשת ההדפסה. הטבלה שלהלן מספקת איך גידול הנקודה גדלה עם עליית צפיפות (רזולוציה) של רשת ההדפסה.

 dot gain5

גידול הנקודה בקדם הדפוס יכול להתרחש בהכנת הפילם וביצירת לוחות ההדפסה. זמן החשיפה והמגע בין הפילם ללוח במקרן הלוחות, אמור להיות זהיר ומפוקח במשך כל זמן הכנת הלוח. גידול הנקודה בתהליך זה אמור להיות מבוקר לא יותר משני אחוז. כמובן שבמערכת CTP קטנה ההסתברות של בעיות גידול הנקודה ובקרה מדויקת יותר.


גידול הנקודה הוא תופעה נורמאלית כמו כל תופעה פוטומכאנית (הדפסה מלוחות מצולמים). "אני מדפיס לכן יש לי גידול נקודה" סיסמא שאותה צריך להשריש בתעשיית הדפוס. בכל תהליך ההדפסה מהדפסות דיגיטאליות עד להדפסות על כותנה יש גידול נקודה.
הרמה הגבוהה של דפסים, הם אלו המסוגלים לשלוט, לבקר ולמדוד את גידול הנקודה. ומספר התקלות שיכולות להיווצר במהלך התהליך. הרבה בחינות של מכונות הדפוס הראו ממוצעים בהדפסות על נייר מבריק בין 12 אחוזים ל22 אחוזים גידול הנקודה בחצי הטון רשת. כלומר, באזור חמישים אחוזי הרשת AM.

מכאן מה ניתן לעשות?
כיום בקדם הדפוס הדיגיטאלי, מדידה ושליטה בגידול הנקודה בזמן ההדפסה הוא תהליך מדעי ומדויק. כאשר עושים מבחן למכונת הדפוס,הנקרא טביעת אצבע של המכונה, התגובה היא ניתוח ותיקון המדידה. השיטה היא ליצור סקאלה מאחוז אחד עד מאה אחוז, ולמדוד את הרשת בכל אחוז בסקאלה לפי כך ניתן ליצור עקומה שמתקנת את עודף גידול הנקודה הכול נקודה על הסקאלה. כלומר, מקטינה מלכתחילה את הנקודה על גבי הרשת הנחשפת לפילם/לוח. כדי להגיע בסופו של דבר לגידול הנקודה הרצוי.

dot gain3

 

מאה שלבים של הנקודה לבדיקת גידול הנקודה כאשר הרצועה העליונה היא הרישות הנכון לפי המקור ולעומת זאת הרצועה התחתונה היא התוצאה במבחן ההדפסה עם גידול הנקודה.

לדוגמה: מה קורה בחמישים אחוז הרשת? – הנקודה גודלת בערך 69 אחוז המתקבל על גיליון ההדפסה. וכך בכל אחוז רשת מתקבל אחוז אחר שלערך הסוף תהליך ההדפסה.

dot gain4


עקומת תיקון של פוטושופ. הערכים
להעמדה בעקומה לא מגיעים
מהמדידה של הגידול אלא מההדפסה
עצמה שהיא בדרך כלל מחוללת
ל – 25, 50, ו75 אחוזים. תוצאה של הגידול במאה הצעדים
של סקאלת האפורים, כמו בתרשים
שלפני כן. תיקון הגידול על ידי הביקוש
לנקודה לפלוטר (חושף הפילם/לוח)
באים ממדידה מדויקת.

גידול הנקודה קיים וישנו. לא ניתן להימנע ממנו כליל ולהורידו. בגלל תופעת גידול הנקודה האופטי. וכן כדי להעשיר ולהרוות (ליצור רוויה צבעונית) של האובייקט המודפס. לכן, המטרה היא להגיע למצב של 13 עד 17 אחוזי גידול נקודה (לפי תקני ISO) כאשר 13 אחוזים נמצאים באזור ה – 80 אחוז הרשת AM. 17 אחוזי גידול נקודה באזור 40 אחוזי הרשת.


מלבד סקאלת האפורים נבנתה לביטוי גידול הנקודה ברשת, ישנם מספר אלמנטים שניתן ליישומם או לבוחנם בהדפסות ניסיון. חברת Ugra/Fogra אשר מתמחה ביצירת תקנים לבקרת איכויות הדפסה וקיומם של פסי בדיקה שהם פיתחו, מבצעים סריקות דיגיטאליות לבדיקת גידול הנקודה וביצוע עקומת תיקון מדויקת. ישנן עוד חברות המתמחות בנושא זה של כיול המערכת להדפסות מדויקות יותר לביצוע רפרודוקציה כמעט דיגיטאלית הקרובה כמעט לחלוטין למקור.
חלק מהמרכיבים הנמדדים:
• הפחתה של הצבע המודפס.
• פרטים באזורי Highlights.
• פרטים באזורי Shadows.
• רפרודוקציה (שיעתוק) של הפרטים.
• בדיקת סקאלת האפורים ואיזונם.

המטרה הסופית של כיול המערכת בקדם הדפוס, להגיע להגהה (Proofing) נכונה לעומת מכונת הדפוס. כאשר, המקור ואת המכונה לא ניתן לשנות. לכן אפשר להגיע ככל שניתן לתוצאה הקרובה למקור האפליקציה. כלומר, לעיצוב המקורי של הגרפיקאי ולבטא בהעתקה את יצירתו. וכן את כיול ההגהה למכונת דפוס ספציפית.